Vyštudovať dané témy neznamená, že sme ich pochopili
Každý sme iný, niekto potrebuje k pochopeniu učiva viac času a rozsiahlejšie vysvetlenie, aby danú tému pochopil a teda sa ju ľahšie naučí a dlhšie si to bude aj pamätať. Prístup spôsobom bifľovania sa učiva bezhlavo naspamäť nie je veľmi šťastné riešenie. Takáto história výučba v žiakoch vyvoláva nezáujem o školu a vzdelávanie samotné, treba ich motivovať a prilákať príťažlivejším typom učenia.
Predniesť a nevysvetliť
Možno ste sa stretli s učiteľmi, ktorí nemali záujem žiaka naozaj niečo naučiť, svoju prednášku odprezentovali a ostatné je už nechali na ňom, ako sa s tým popasuje. Či danej téme rozumie alebo nie, už jeho problém, učiteľ si svoju úlohu splnil. Poviete si, v podstate má pravdu, ale je známe, že učiteľstvo nie je len zamestnanie, je to povolanie, ktoré si vyžaduje aj individuálny a citlivý prístup ku každému žiakovi osobitne.
Zlé známky učivo nevysvetlia
Vyhrážky zlou známkou nič nevyriešia, iba ich ešte viac vydesia a odradia od učenia. Ako odpoveď potom od žiakov prichádzajú ťaháky, ktoré sú nútení si vyrábať, aby tému ako tak splnili. V tej chvíli už na to môžu zabudnúť, možno sa k nej už nikdy nevrátia a tak pre nich zostane vzdialená. Pritom by stačilo len trocha podrobnejšie vysvetlenie aj nad rámec poučiek a hnusná téma by sa mohla razom zmeniť na zaujímavú.
Iniciatíva učiteľov je vítaná
Ako príklad si môžeme uviesť učebnice dejepisu, v ktorých sme sa často stretávali s holými faktami a dátumami, stručnými vysvetlivkami a nezaujímavými údajmi. To určite nikoho nebavilo, ale mať aspoň nejakú predstavu o období, v ktorom sa udalosti odohrali, je tiež dôležité. Tie ostatné „pikošky“ okolo danej témy už boli na učiteľovi, či si vedel získať pozornosť žiakov nejakými veselými alebo pozoruhodnými udalosťami, na ktoré by sme si vedeli vďaka ním vždy spomenúť. Podobne je to aj v literatúre, strohé informácie o narodení či úmrtí nejakého spisovateľa alebo národného buditeľa nie sú nijako zaujímavé, ale ak ich prednášajúci obohatí o vtipné príhody, týkajúce sa témy, už to pritiahne pozornosť žiakov oveľa viac.
Vysoké školy sú na tom trocha inak. Aj tam študujú dve skupiny študentov: tí, ktorí na to nemajú, ale ich rodičia školu sponzorujú a tí, ktorí na to majú bunky aj snahu niečo sa naučiť.